Newageový slovník šedesátých let neztratil nic ze své lákavosti. Jedním z mnoha dokladů je takzvaná digitální „všímavost“ (anglicky “mindfulness”, vychází z buddhistického pojmu překládaném do češtiny jako všímavost), která je dnes totéž, co svého času „udržitelnost“: nikdo tak docela neví, o co jde, ale snad každý je jejím zapáleným zastáncem. Nedávno se dokonce dostala na obálku časopisu Time a spousta celebrit – například Arianna Huffington, Deepak Chopra či Paolo Coelho – o ušlechtilosti této snahy neúnavně káže, často v rámci konferencí s podivnými názvy typu „Moudrost 2.0“. Na posledním Světovém ekonomickém fóru v Davosu jí byl dokonce vyhrazen samostatný panel. Nejvýraznější podíl na této obrodě „všímavostii“ má technologický pokrok, konkrétně v podobě aplikací pro chytré telefony a měřičů tělesné aktivity, nabízejících nové možnosti meditace, mentálního cvičení či inteligentní detekce stresu.

Obzvlášť podivně tato agitace působí u Arianny Huffingtonové, profilující se coby nejhlasitější zastánce této „filozofie všímavosti“ - její stejnojmený web dokonce nabízí aplikaci určenou k monitorování stresu, poeticky nazvanou „GPS pro duši“ -, neboť hlavní hrozbu pro všímavost podle všeho představují právě sociální média, nové technologie a nejmodernější aplikace, tedy oblasti, jež jsou v jiném směru pro Huffingtonovou domovem. Tábor příznivců všímavosti rozšířil i výkonný předseda Googlu Eric Schmidt, jenž se nechal slyšet, že je nutné určit si čas, který strávíme připojeni a který naopak odpojeni, a zavázal se, že bude jíst vždy mimo dosah moderních vymožeností. Existují dokonce aplikace a firmy, které vám, samozřejmě za poplatek, pomohou naordinovat si „digitální prázdniny“, projít „digitální detoxifikací“ nebo navázat spojení s podobně smýšlejícími příslušníky antidigitální klaky. Ještě nikdy nám nenabízela všudypřítomná propojenost tolik možností, jak se odpojit.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu svým přátelům
  • Přístup do on-line archivu od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek?
Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru