Prezident Miloš Zeman si zprotivil Václava Moravce, prý už nikdy nepůjde do jeho nedělní debaty OVM. Miloš Zeman to patrně myslí tak, že na mediálním trhu, kde spolu soutěží různé noviny, televize a rádia, ztratí OVM něco na prestiži, když se prezident bude tomuto pořadu důsledně vyhýbat.

To může mít svoji logiku, ale pokud, tak jen z hlediska 55 procent českých voličů, kteří dali Zemanovi hlas. Zatímco ti, již Zemana nevolili, by to asi přivítali. Pro ně by spíše mohlo platit, že čím méně Zemana v médiích, tím lépe.

Jenže to tak není. Zatím nevíme, zda bude Miloš Zeman znovu kandidovat, ve svém soukromém rivalství s Václavem Klausem by ovšem do českého prezidentství jistě rád vyoral brázdu stejně dlouhou jako on. Což je pro ty, kdo současného prezidenta nemají v lásce, strašidelná představa. Ale přesně proto by si měli přát, aby byl ve sdělovacích prostředcích co nejvíce. Právě on sám je totiž bohatým zdrojem materiálu, který by jeho protikandidáti mohli v příští volbě použít k jeho porážce.

Říká se tomu negativní kampaň. Když kandidáti místo vlastních názorů a plánů očerňují soupeře a straší tím, co hrozného by se stalo, kdyby byl zvolen ten druhý. Pro zdravý politický proces to není dobré. Jenže to funguje prakticky všude na světě, včetně Česka. Za klasiku žánru je považován spot z americké prezidentské kampaně v roce 1964, který demokrat Lyndon Johnson použil proti republikánovi Barrymu Goldwaterovi.

Malá dívka sedí v trávě, otrhává kopretinu, počítá, když se dostane k číslu devět, začne jiné počítání. Od desíti k nule, následuje jaderný výbuch, k čemuž komentář říká: "Volte prezidenta Johnsona, ve hře je příliš mnoho, než abyste zůstali doma." Strašidelný klip (natočený v klidném newyorském parku) mířil na Goldwaterovy tvrdé postoje, evokoval, že s ním by USA mohly shořet v jaderném konfliktu. Lyndon Johnson drtivě zvítězil.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru