Kdo by si letos pokřik fandů „Sparta, Spartička má - zlatá Sparta“ mohl vysvětlit jinak než jako hlasitou podporu podnikatelského záměru postavit na tréninkovém hřišti něco jako druhý Molochov s nákupním centrem obchodní značky – SPARTA?

Za pár roků už vidím rodinu, jak táta v sobotu povídá: „Dnes jedeme na Spartu.“ Sednou do auta, zácpami se proderou na Letnou a v pohodě stráví den shoppingem v „Centru Sparta“. Takové nákupní centrum navštíví denně alespoň 20 tisíc zákazníků. Tedy skoro 14,8krát tolik, jako ubylo jednou týdně fandů zrušené divácké tribuny. Tak nějak by mohl vypadat, pokud vůbec existuje, byznysplán již asi osmého nákupního centra na Praze 6, navíc s rizikem plánů, které se nemusí vůbec realizovat.

V roce 2015 vrcholí „rozvojový“ záměr spojený pupeční šňůrou s projektem Blanka, tedy změnit masivní výstavbou severní předpolí Pražského hradu v „komerční kaši“ superlukrativních staveb. Otcové Blanky připravili developerům na Letné miliardový dárek v podobě výjezdů dálničního typu a garáží pro 1000 aut. Ke kolosu Letná Office Park firmy Lordship a.s. a na místě záměrně chátrajících vil přibyla na odboru životního prostředí magistrátu žádost o posouzení „Dostavby a přestavby areálu Sparty“.

Objemná novostavba „polyfunkčního nákupního Centra Sparta“ si pro lepší stravitelnost říká „Dostavba a přestavba“, i když dle stavebního zákona jsou stavební úpravy pro VIP boxy s likvidací tribuny s 1400 místy pro diváky jedna věc a výstavba prodejních ploch, administrativy a bytů za fasádou velikosti nového Molochova věc druhá.

Po známých podnikatelských kauzách „národní stříbro“ došlo i „pražské národní zlato“. Nespoutanému developmentu dal Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy skoro neprůstřelný profesní plášť s lákavým názvem „Boulevard Letná - Prašný most“. Podle této studie je Letná ta potenciální pražská „zlatá míle“, kam podnikatelsky logicky chce a patří i „zlatá Sparta“.

Praha 6 přislíbila Spartě využití strahovského sletového stadionu, a tak se kruh dobrých úmyslů uzavírá. Konečně budou-li ostatní kluby příklad pana Křetínského následovat, máme tu brzy zase českou „první ligu“ - tentokrát ale značkových nákupních center.

Zatímco světové kluby mají měkký kapitál ve svých hráčích, firma ASC Properties postavila svůj fotbalový komerční koncept na „tvrdé realitě“ parcely svého stadionu. V mnoha kauzách privatizovaných podniků se ukázalo, že pozemky jsou důležitější majetek než nejistá a náročná výroba, nebo v tomto případě kopaná. Opravdový fanda Sparty by měl poradit Bayernu, který má v mnichovské luxusní čtvrti Harlaching jistě 10 ha velká tréninková hřiště, jak by je mohl pro lukrativní výstavbu báječně zpeněžit.

A co teprve chudý třetiligový Mnichov 1860, který má stejně velké plochy na stráni nad Isarou s výhledem, skoro tak jako to bude na Spartě. Místo toho se tu prohání žáci fotbalového gymnázia, je tu i hřiště baseballu, trénují zde hráči nižších tříd i Švajny (Schweinsteiger), Roben a celý 1. manšaft i s Guardiolou.

Přesto je Bayern asi finančně nejúspěšnější klub světa. (Když pomineme „malheur“, jako je 3,5 roku žaláře pro Dietra Hoenesse za daňové uniky.) Ve Vánočním čase se majitel Sparty pan Křetínský pokusil zaskočit veřejnost šibeničními termíny pro podání námitek ke svému projektu. K zástavbě pražské Letné se nyní na nová zastupitelstva městských částí Prahy 6 a Prahy 7 valí projekty vylobbované v dobách již odstavených politických subjektů. Podporu městských částí nemají, konečně všichni šli do voleb s hesly jako: konec zástavby zelených ploch.

Jak nám Ringo zpívával: „Zelená je tráva, fotbal to je hra...“, ale víme taky, že: „Peníz kulatý, věc je záludná.“

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se