Co to vůbec je humor? Definice neexistuje. Když řekneme, že humor je to, co ve druhých lidech vyvolává smích, spleteme se hned dvakrát: jednak můžete vyvolat u druhých smích i lechtáním a jednak existuje spousta humoru, který v řadě lidí smích nevyvolá, zatímco jiní se můžou smíchy potrhat.

Definice humoru neexistuje, a přece snad každý z nás přesně ví, co je směšné a co není. Přesněji řečeno, které vtípky mu humorné připadají a které mu naopak připadají nechutné, odporné, primitivní, urážlivé, znesvěcující a tak dál. To už musí být, aby o sobě někdo prohlásil "Nemám smysl pro humor". O to častěji podobné soudy vynášíme o lidech, kteří nám nejsou sympatičtí.

Teď ale mluvím o Evropě v jednadvacátém století. V jiných dobách a na jiných místech to může být docela jinak.

Stephen Leacock, velký humorista, se v jedné ze svých statí zamýšlel nad humorem. Konkrétně nad tím, čemu se lidé nejraději smějí a jak jemný nebo naopak vulgární musí být vtip, aby ho pochopil a považoval za vtipný průměrný člověk. Došel k závěru, že čím je člověk civilizovanější a inteligentnější, tím jemnější vtípky se mu líbí. Čím je naopak primitivnější, s tím větší radostí se zasměje vtipům, ve kterých někdo utrpí škodu nebo si ublíží. Leacock si prý dovedl představit, jak se pralidé shromáždili u díry v ledu, do které právě zahučel jeden z jejich tlupy, a strašlivě se chechtali. Je zřejmé, že civilizaci pralidí nepovažoval za nijak sofistikovanou.

Názory na Facebooku

Logo sociální sítě Facebook.Názorovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Několikrát jsem se dočetla i doslechla, že se prý tálibánci při popravách často radostně smějí. Ne z rozpaků nebo že by snad nevěděli, co je to smrt. Prostě jim způsob, jakým se popravený hroutí k zemi, jak visí na provaze nebo jak mhouří oči před kamením, připadá ohromně legrační. To by odpovídalo jednomu z pokusů o definici humoru – že nám totiž může připadat humorné utrpení druhého a taky že v humoru je často obsažený pocit triumfu, vítězství nad nepřítelem. A podle definice Stephena Leacocka by to neříkalo nic dobrého o stupni jejich civilizace. Pro ně to ale nejspíš je vynikající vtip. A člověku, který se při podobných příležitostech nesměje, ale jímá ho hrůza, nevyčtou, že "nemá smysl pro humor" jen proto, že to s sebou v jejich kultuře nenese žádné stigma.

Naopak: mí kolegové, afghánští řidiči taxíků v Londýně, do Anglie bez výjimky dorazili s přesvědčením, že smát se je špatné, že je třeba se ovládat. Po pár měsících nebo letech pak v sobě někteří rozvinuli vynikající smysl pro humor – tedy pro ten druh humoru, který se nám v jednadvacátém století v Evropě líbí. Určitě ho v sobě měli už předtím, jen se přestali bát ho projevovat. Vysmívali se dokonce i sami sobě, cosi, co ani v Evropě mnoho lidí nedovede. Je jasné, že islám má tendenci smysl pro civilizovaný humor v lidech ubíjet.

A humor časopisu Charlie Hebdo? Ano, souhlasím s kritiky, kteří tvrdí, že byl občas až trochu příliš drsný a pichlavý. Ale vždyť se karikaturisté strefovali do všech bez rozdílu – do křesťanů právě tak jako do muslimů. Všechny ostatní "oběti" vtipů se možná naštvaly nebo napsaly šéfredaktorovi rozhořčený dopis. Nikdo jiný nevzal mašinkvér a nešel je zabít.

V civilizovaném světě, tak jak si ho představujeme v jednadvacátém století v Evropě, se žádný vtip, byť byl jakkoli mizerný, netrestá smrtí.

A myslím, že hysterická reakce (některých) muslimů na popichování ze strany časopisu svědčí, kromě jiných věcí, o velké síle humoru.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru