Jsou Češi štědří? Jednoduchá otázka, na kterou není snadné nalézt jednoduchou odpověď. Data nám však ukazují několik pozitivních trendů. S jistotou víme následující: Počet darů rok od roku stoupá, a to přinejmenším od roku 2000. Vyplývá to zejména z dat z daňových přiznání. Objem darů podle nich roste rychleji než česká ekonomika, a dokonce do tohoto růstu ani významněji nezasáhly nedávné dopady světové finanční krize - byť je také pravda, že se loni tento pozitivní trend zejména u firemního dárcovství zastavil.

Jednotlivci a firmy dle daňových přiznání v Česku darují ročně přes 5 miliard korun. V tomto čísle ale nejsou zahrnuté všechny dary, chybí třeba DMS nebo církevní sbírky. Je tedy zřejmé, že reálný objem darů v Česku je ročně ještě vyšší. Přesné číslo neexistuje, ale z dílčích dat lze odhadnout, že celkový objem darů v Česku se pohybuje zhruba okolo částky 7 miliard korun ročně.

Co už víme méně je srovnání s okolními zeměmi, protože metodiky zkoumání dárcovství se země od zemi liší. Existuje několik více či méně relevantních „žebříčků štědrosti“ a obecně vzato podle nich Česko patří spíše do dolní poloviny, například v takzvaném World Giving Index jsme až na 130. příčce. Na nejpřednějších místech se umisťují země jako Kanada či Nový Zéland, kde má filantropie silnou tradici, ale třeba také Barma nebo Malajsie. Tradičně na chvostu se pak umisťuje Čína.

Pokud bychom to tedy shrnuli, Česko není úplně nejštědřejší zemí světa, ale rychle se lepšíme. A platí to jak pro jednotlivce, tak pro firmy. Stále více lidí i firem navíc podporuje neziskovky strategicky a dlouhodobě a více se také ptají na dopady svého daru. Pomalu také stoupá počet firem, které propojují vlastní CSR se svým byznysem, firmy také stále častěji zapojují do dobročinnosti přímo své zaměstnance.

Dalším trendem, který nejen v Česku sledujeme, je růst online dárcovství. Proto například v Nadaci Via právě ve spolupráci s Nadací Vodafone vylepšujeme službu Darujme.cz, která umožňuje online darování v Česku. Zatímco dosud byla služba určená zejména pro neziskovky, nově si na stránkách bude moci kdokoliv založit svou dárcovskou výzvu. Může tak učinit i firma, která vyzve své zaměstnance ke sbírce na dobročinnost s motivací a příslibem, že danou částku navýší.

Tyto výzvy firmy ve světě běžně využívají v rámci svých CSR strategií. Podobnou dárcovskou výzvu si však na Darujme.cz do budoucna bude moci založit úplně kdokoliv. Může jít například o narozeninovou výzvu: uživatel si během pár minut založí na Darujme.cz jednoduchý profil a vybere si projekt dané neziskovky, na který chce vybírat peníze. Stanový si částku, které by chtěl dosáhnout, a odkaz na tento svůj profil pošle svým kamarádům s prosbou, že místo letošního narozeninového dárku chce letos vybrat peníze na tento dobročinný projekt. A jeho přátelé mohou snadno, platební kartou, zaslat peníze.

Takové dárcovské výzvy jsou v západních zemích velmi populární. Například prostřednictví portálu JustGiving lidé vybrali od roku 2001, kdy stránky vznikly, 3,3 miliardy dolarů na dobročinnost. Na tomto portálu si uživatelé zakládají stovky dárcovských výzev - a řada z nich nepostrádá fantazii či provokativnost. Ať už jde o ženu, která se na své padesátiny přivázala ke křídlu dvojplošníku navzdory svému strachu z výšek. Anebo o slavný pár britských cyklistů, kteří věnovali na dobročinnost všechny peníze z darů hostů na své svatbě. Takovéto příběhy, někdy bláznivé a mnohdy dojemné, se nepochybně zanedlouho objeví také v Česku.

(Autor pracuje pro Nadaci Via)