Mobily a infrastruktura potřebná k jejich fungování přitahují peníze. Samozřejmě proto, aby se na nich ještě větší vydělaly. Ovšem postupy a výsledky se země od země liší. Ilustrací je telekomunikační drama, které zažívá druhý nejlidnatější stát světa. Tamní dění má cenu sledovat navzdory všem rozdílům mezi Českem a zemí, kde mají „telco“ firmy i stokrát větší počet zákazníků.

Indický trh bude mít nového lídra se čtyřmi sty miliony volajících. Nadnárodní skupina Vodafone se totiž v pondělí dohodla s firmou Idea Cellular sídlící v Bombaji o spojení sil. Až fúze doběhne, bude mít Vodafone 45 procent firmy (a osm miliard dolarů na splacení dluhů), indický partner něco přes čtvrtinu a zbytek bude na burze.

Proč obr velikosti Vodafonu musí hledat oporu v domácím hráči, přičemž se vzdal i práva jmenovat šéfa? Vodafone India je totiž spolu s dalšími operátory pod tlakem nové konkurence. Ta rozpoutala nelítostnou cenovou válku. Vyzyvatelem je Jio, součást skupiny ovládané nejbohatším člověkem Indie Mukeshem Ambanim. Jio začalo krokem, který konkurenci vyrazil dech: nabídlo své služby na půl roku zdarma.

Už to stálo zavedené hráče velké peníze, třeba Vodafone musel odepsat skoro přes sedm miliard dolarů. A když nováček oznámil, jaké ceny začne účtovat, byl to podobný šok. Za neomezené volání a k tomu dva gigabajty dat (Čechům dnes typicky „stačí“ o čtvrtinu méně) si řekne o 149 rupií, což není ani 60 korun.

Srovnání s Českem je obtížné už proto, že pro Indy je volání zatím hlavním způsobem využívání mobilů. Ale to se rychle mění a smartphony či „hloupé“, ale dotykové telefony s přístupem na internet se bleskově šíří.

Ale máme tu i pár podobností. I české telekomunikace důkladně proměnil nejbohatší muž země. PPF Petra Kellnera po přípravách na start nového operátora, které se ale ukázaly být jen kouřovou clonou, koupila jedničku na trhu a výsledek známe. Ceny zamrzly, žádná další „mobilní revoluce“ nepřišla. Hlavními zbraněmi PPF bylo finanční inženýrství a důrazný lobbing, nikoli nové technologie či dostupnější služby.

Zatímco Amban se do telco podnikání vložil naplno, říká „data jsou kyslíkem digitálního života“ a slíbil, že ta od něj budou „na světové úrovni za ceny dostupné všem Indům“, Kellnerovy názory na digitální ekonomiku vlastně neznáme. Víme jen to, co říkají jeho lidé. Přitom kontrast Ambanovy vize s nedávným výrokem Tomáše Budníka (letité opory PPF ve světě telekomunikací, která nyní v čele O2 vysvětluje, že data u nás nejsou drahá, to jen v Polsku je nezdravě, extrémně levno) nemůže být větší.

Související

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, producenta Jakuba Horáka a dalších.