Genetická terapie se poprvé jako koncept objevila v 70. letech 20. století a navrhovala nahrazení defektní části deoxyribonukleové kyseliny za zdravou DNA.

Posuňme se do roku 2003, Projekt lidského genomu, trvající 13 let, přináší své ovoce v podobě sekvence párů chemických bází v DNA a zmapování lidského genomu.

Vědcům se v rámci výzkumu povedlo vytvořit sekvence párů chemických bází DNA a zmapovat velkou část lidského genomu, a to i z funkčního hlediska. Díky tomu se vývoj a aplikace genové léčby posunuly výrazně dál.

Dnes stojí sekvence lidského genomu pouze tisíc dolarů, v roce 2001 to bylo 100 milionů dolarů.

Obecně existují tři hlavní disciplíny v oblasti genové léčby.

První je genová terapie, která je založena na principu vložení nové sekvence DNA do genomu pacienta, přičemž tato sekvence mění chybějící nebo nefunkční DNA pomocí "přátelských virů". Druhým způsobem je buněčná terapie, která transplantuje celé buňky do těla pacienta. Do tohoto segmentu patří například transplantace kostní dřeně nebo terapie kmenovými buňkami. Třetím oborem je přímá úprava genů.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

• Jak lze pomocí DNA modifikovat živočišné druhy, například nechat svítit svého mazlíčka.
  • Jak lze modifikací zvířat zabránit šíření malárie a dalších nemocí.
  • Jaká jsou rizika - například "omylem" vyhladit celou populaci komárů.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru