Klasické noviny ve světě mají problémy. Prodaný náklad a čtenost vesměs klesají a zavřít papírový krám musely i některé legendární redakce. Co se ale stane s jejich čtenáři, pokud k tomu přistoupí?

Všeobecně se má za to, že rezignují na pravidelné kupování jiného deníku a půjdou si číst na internet ten, který měli předplacený nebo si pro něj chodili do trafiky. Jenže tak jednoduchá tahle rovnice vůbec není. Ani na tak rozvinutém mediálním trhu s dlouhou tradicí, jako je Velká Británie.

Dokazuje to čerstvá studie, kterou připravili výzkumníci Neil Thurman a Richard Fletcher z londýnské univerzity City. Zajímalo je, jak se změnilo chování lidí, kteří byli zvyklí číst papírové vydání deníku The Independent. To se na stáncích naposledy objevilo 20. března 2016 a od té doby novináři připravují zpravodajství jen pro web.

K čemu dospěli? Ukázalo se, že čtenáři milující dlouhé texty, důkladné analýzy a zasvěcené komentáře si tyto návyky do digitálního světa nepřenesli. Stali se z nich běžní on-line konzumenti bez loajality vůči dosud preferované redakci. Nečtou pořádně a klikají na jeden odkaz za druhým, nedočítají texty, rychle přeskakují.

Asi polovina čtenářů tištěné verze Independentu například tvrdila, že ji čte prakticky denně. Vzali do rukou celé noviny a prošli je od začátku do konce. Jenže digitálním uživatelům stačí přečíst si v průměru dva články za měsíc.

A zatímco tištěné noviny četli jejich odběratelé kolem 50 minut denně, konkurence na internetu je tak velká, že se k Independentu Online dostanou dohromady na šest minut za celý měsíc. Na papíře byl Independent jedním ze 13 celostátních deníků; na internetu je to jeden z mnoha webů, navíc soupeřící se záplavou celosvětových anglicky psaných médií.

Vliv redakce na veřejné mínění se tím pádem rozmělňuje. Thurman a Fletcher poznamenávají, že se na podobné změny nejde dívat jen čistě podnikatelsky, protože mají širší společenský dopad.

Svobodný tisk byl odjakživa důležitým nástrojem demokracie, protože přímo i nepřímo povzbuzoval zájem o veřejné dění a účast na politickém životě. Ale rozdrobená média na internetu tuto funkci nedokážou zcela nahradit, protože "čtení" je vystřídáno "konzumací zpravodajství", jemuž navíc jeho příjemci věnují jen letmou pozornost.

Ano, Independent má na internetu víc čtenářů, než jich kdy měl na papíře (když s ním končil, jeho náklad byl kolem 40 tisíc výtisků). Nejsou ale tak oddaní a Independent tím odsouvají na vedlejší kolej.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Dále se dočtete:
  • Jaké lekce vyplývají z vývoje po zavření papírové verze Independentu?
  • Co dělat ve světě, kde je zpravodajství "na jeden klik od Pornhubu"?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru