Ačkoli stavební firmy hlásí růst obratu i zisků a statistický úřad hlásí ve stavebnictví přes lehké kolísání pozvolný růst, v médiích se vždy najde dost místa pro úvahy, že se v zemi skoro nestaví. Jako každá fáma má i tato svůj základ v realitě. Změřitelným faktem jsou dlouhé lhůty pro vyřízení stavebního povolení, pomalé tempo výstavby dopravní infrastruktury a raketový nárůst cen bytů. Pro zrychlenou výstavbu dopravní infrastruktury máme už ale deset let speciální zákon, který ji zvýhodňuje před ostatními stavbami. A každá z novel stavebního zákona slibovala zlepšení a zrychlení.

Proč jsme tedy v situaci, se kterou není nikdo spokojen? Odpověď je krutá: nevíme.

Skoro každý, kdo chtěl někdy razítko od stavebního úřadu, vám řekne, že řízení by mělo být jednodušší a rychlejší. Stát však na tuto lidovou moudrost žádnou sofistikovanou analýzou nenavázal. Ačkoli je příprava zcela nové stavební legislativy v plném proudu, nemáme k dispozici žádný státem garantovaný rozbor dostatečného počtu konkrétních řízení. Nevíme, kde přesně procedura vázne nejdéle a proč. Nevíme, zda největší průtahy způsobuje víc nedostatek personálu na stavebních úřadech, nekvalitně připravené projekty, nebo připomínky sousedů plánované stavby.

Související
14. 5. 2019

Přikázání stavebního zákona: Nepostavíš!

Názory Asi by se těžko hledala zákonná norma, vůči níž panují takové výtky jako vůči stavebnímu zákonu a jeho novelám. Platí, že každá novela měla...

Ministerstvo tak opakuje chybu, kterou udělalo při minulých pokusech o vylepšení stavebního zákona. Z praxe je přitom zřejmé, že situace se novelami spíše zhoršila. Na čem je založena víra, že tentokrát to dopadne o dost lépe, není jasné.

I bez analýzy však víme, že byť žijeme v 21. století, celá povolovací procedura se neobejde bez stohu papírů. Stát neumí vyřídit povolení jen na základě elektronických podkladů. Také víme, že platy úředníků zaostávají za platy, které by se stejnou kvalifikací dostali v soukromém sektoru, a proto je na stavebních úřadech řada míst dlouhodobě neobsazená. A také víme, že vyloučení veřejnosti z územních a stavebních řízení žádné zrychlení nepřineslo.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru