Jsem rád, že Stanislav Biler napsal článek Greta nemusí být dokonalá. Ale má pravdu. Podařilo se mu ukázat podstatu sporu o nepodstatné a demaskovat nípání se v podružnostech, zatímco to podstatné uniká všeobecné pozornosti. V tom se s panem Bilerem shoduju a plně s ním souhlasím; jediné, v čem se rozcházíme, je odpověď na otázku, co že je tedy to podstatné.

Je pravda, že je naprosto nepodstatné, zda švédská studentka Greta Thunbergová jede lodí, vlakem, jestli jí z tácku nebo plastovým příborem. To je bagatelní spor - ale do určité míry pochopitelný, protože spor není o tom, co dělá švédská studentka, ale co dělá "klimatická Greta".

Je důležité oddělit tyto dvě věci. Podobně jako je potřeba oddělovat například Jana Wericha, reálného člověka, herce a výraznou kulturní postavu, od "Panwericha" - patetické karikatury, která trousí životní moudra a citáty a žije jen ve vyprávění, v tradovaných historkách a v banálních „moudrech“, vytištěných na papíru A4 a vylepených na zeď, je stejně tak důležité oddělit reálnou švédskou studentku Gretu Thunbergovou od politicko-marketingového produktu, "klimatické Grety".

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku

Jan Havlíček 24.08.2019 11:06
On me hlavní problém v tom, že nikdo neví, jak ty emise CO2 snížit dostatečně bez opatření, která jsou nepřijatelná pro většinu populace. Všimněte si, že ve článcích se vyskytují výrazy typu 'musíme drasticky snížit emise', ale velmi vzácně se píše jak a o kolik to pomůže. Nějaké příklady: Daň na tunu CO2 musí být přes $80, jinak je neúčinná (u nás ročně produkuje mě cca 10 tun CO2 na osobu vč. nemluvňat, takze cca 18k Kč ročně). To má snad jenom Švédsko. Při nízkých cenách se např. nevyplatí vzít CO2 z komína elektrárny a prohnat to nějakými řasami, aby se snížily emise. Nebo zákaz letů letadlem. To je asi nejméně bolestivý způsob, jak o cca 4% snížit emise. Který politik pro to bude hlasovat :) Máme tady velkou kampaň za elektrická auta, ale i dle vlhkých snů Evropské unie nám elektrické auto napájené čistě obnovitelnými zdroji (žádné uhlí) pro osobní dopravu sníží emise z osobní dopravy z cca 12% v EU na cca 5% (pro aktuální mix elektřiny je to tak z 12% na 10%). Samozřejmě pouze za předpokladu, že se počet aut v EU nezvýší. http://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20190313STO31218/co2-emissions-from-cars-facts-and-figures-infographics Je dobrý důvod, proč to politici nedělají, je to buď nepřijatelné nebo drahé. Dokud se jedná z těchto věcí nezmění, tak neočekávejte žádné drastické snížení. Tyhle tanečky s Gretou a pod. okolo jsou jen zastírací manévr. Politici chtějí být zvolení a příští vláda může velmi snadno provedena opatření zrušit (viz. CO2 daň v australii.)
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru