Z Česka putují do Velké Británie vývozy v hodnotě kolem pěti procent českého hrubého domácího produktu. Spolu s vývozy nepřímými (třeba přes Německo) je to sedm procent HDP. Může se tudíž zdát, že kdyby tvrdý brexit vedl k úplnému konci těchto vývozů, český HDP by mohl klesnout o hrozivých sedm procent.

Část českých vývozů do Británie ovšem ve skutečnosti pochází z ciziny. V Česku je k tomuto dovozu "přidána" skutečně česká přidaná hodnota a výsledek je vyvezen.

Nás tedy zajímá jen dopad na tu část českého vývozu, která pochází skutečně z Česka.

Navíc: cla a další překážky se budou týkat především hotových výrobků a služeb pro domácnosti, nikoli polotovarů a služeb pro firmy. Překážky pro dovoz vstupů by totiž britským firmám zvyšovaly náklady a tím poškozovaly jejich konkurenceschopnost. Ohrožena brexitem je proto především ta česká přidaná hodnota, která je po příchodu do Británie spotřebována bez dalšího využití ve vývozu z Británie.

Podle údajů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) v Británii končí 2,5 procenta celkové české přidané hodnoty.

Skutečnost bude ale ještě výrazně nižší: i v případě brexitu bez dohody by se například cla na dopravní prostředky pohybovala kolem 10 procent.

To asi není sazba, která by zájem Britů o auta z Česka zcela zlikvidovala.

Pravděpodobný dopad tvrdého brexitu na růst českého HDP by tak byl v rozsahu jen něco přes jeden procentní bod.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru