O tom, zda můžeme pandemii koronaviru považovat za černou labuť, tedy za nepředpověditelnou událost s nedozírnými a přitom negativními následky, se vedou spory.

Sám autor tohoto finanční krizí zpopularizovaného termínu, Nicholas Taleb, je proti tomu. Nechce, aby se nálepka černá labuť používala jako alibi pro nepřipravenost na situaci, která zákonitě jednou přijít musela. To však platí, když hodnotíme reakci států či celého světového společenství. Z pohledu podnikatelů, ať už malých nebo velkých, je perspektiva jiná. Nikdo z nich se nemohl připravit na to, že se den ze dne zastaví cestování, zamrznou dodavatelské řetězce a klasická prodejní místa dostanou příkaz zatáhnout roletu. Kolaps produkce i prodejů byl pak zákonitý. Teď jde o to, aby propad byl jednorázový a nesrážel ekonomiku dlouhodobě. Ani její klíčová odvětví. V Česku máme starost v prvé řadě o automobilky a na ně navázaný sektor dodavatelů.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se