Jsme svědky zajímavého jevu. Ode dneška není povinné nosit na veřejnosti roušky, a přesto, zejména ve velkých městech, potkáváme orouškované spoluobčany. Je jich dokonce více než těch, kteří roušku nenosí. Proč se to děje? Nabízím - na základě konzultací se čtenáři - deset možností.

1. Zmatek. Vládních nařízení bylo v poslední době tolik a měnila se takovým tempem, že se v nich už skoro nikdo neorientuje. Přehršel informací, co se smí a nesmí, co je otevřeno a co ne, kolik lidí smí být tam či onde, jaké rozestupy mají být tu a tam, proměnil vládní pokyny v zahlcující a nepřehledný informační šum, takže si mnozí lidé zrušení povinnosti nosit roušky jednoduše nevšimli. 

2. Setrvačnost. Lidé mají tendenci vytrvávat v libovolné rutině, i když to už nedává valný smysl. Hezkým příkladem je jev, který se dá nazvat tepelná setrvačnost obyvatelstva. Na jaře, když se oteplí, lidé nadále chodí v zimnících, čepicích a nasazují si rukavice. Zatímco na podzim, kdy teplota začne padat, mají sklon chodit dále v letních outfitech, pláťácích a tričkách s krátkým rukávem. Nyní to může být něco podobného. Na roušky jsme zvyklí, tak je nasazujeme setrvačně dál.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku

Markéta Mandová 26.05.2020 15:04
Asi rozumím tomu, proč vzniknul tento článek na aktuální a masové téma, ale celkově se s tím z 80% neztotožňuji, což je v případě článku od pana Honzejka, pro mě vcelku nekomfortní. A vlastně si myslím, že se s některými body neztotožňuje ani sám pan autor. Nezajímavé, nepřesvědčivé, vytlačené na sílu.
J S 26.05.2020 11:08
Myslím si, že tento článek je docela iluze.... Jasně, že ráno lidí mají roušku, chodí nakupovat, do práce, používají MHD, tak roušku prostě mít musí. Naopak když jsem byl v neděli běhat, tak většina lidí roušky neměla (tak 2/100 ano). Přitom v březnu to bylo právě naopak. Běhal jsem celou koronakrizi a bylo hezky vidět, jak lidé postupně odhazují roušky a před nařízeními převládá rozum.
Marie Ulíková 25.05.2020 18:38
Mě se rouška hodí, že schová nedostatky pleti, které bych musela jinak líčit...:-)
Miroslav Hornak 25.05.2020 16:11
Přidal bych ještě jeden: Anonymita. Člověk má pocit větší anonymity, pocit, byť tak trochu za gengstra, když si před vchodem do obchodu, banky... nasazujete beztrestně roušku, dáváte kšiltovku na hlavu a tmavé brýle.....za pár týdnů to zas bude podezřivé a zakázané.
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru