Před čtvrt stoletím jsme růst měřili "Čistým materiálním produktem". Ocel se kalila, beton se míchal, rohlíky se pekly a díky tomu československá ekonomika oficiálně rostla, přestože i poslední tatranský poustevník věděl, že to jde do kytek. Indikátor rostl, ačkoli životní úroveň klesala. Bylo to spíše plundrování, než růst v jakémkoli smysluplném vyjádření.

"Hrubý domácí produkt" se nepočítá přes tuny oceli, cementu či mouky, ale přes jejich vyjádření v tržních cenách. Že tyto ceny v plné míře nezahrnují externality - ostravskou či mosteckou špínu, zničenou krajinu kolem cementáren nebo otrávenou vodu z přehnojených polí - to možná neví každý poustevník, ale každý student ekonomie určitě. Proto nemůžeme vyloučit, že růst HDP také maskuje vysokou míru plundrování. Růst HDP může být nerůst, tak jako jeho komunistický bratranec.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru