Spolu se zvýšením rozpočtu na vzdělávání se musí zlepšit měření kvality vzdělávání. Děravý hrnec nezaplní ani hodně silný proud vody. Poslední utužení "kvality" učitelů befelem pedagogického diplomu mě naplňuje skepsí. Jde o utužení monopolu pedagogických fakult, které hlídají vstup konkurence do učitelské profese, a povede spíše k poklesu kvality vyučujících.

Ke správnému měření kvality pedagogů na nižších stupních školství nejsem povolán se vyjadřovat. Učil jsem však na vysokých školách ve třech zemích, a tak si dovolím formulovat odsudek měření a řízení kvality vysokého školství v ČR. Základem systému akreditací je názor, že kvalita výuky se odvíjí od počtu zaměstnaných docentů a profesorů. Tyto tituly udělují již existující profesoři a docenti pevně zakořeněni ve vědeckých radách českých univerzit, takže systém projevuje značnou setrvačnost.

Setrvačnost je skvělá v naukách, ve kterých jsme tradičně dobří, jako je kupříkladu matematika. Ve společenských vědách---a ty nakonec určí kvalitu i našich základek---nás však setrvačnost udržuje v marasmu postkomunistického prostoru. Kupříkladu VŠE je rozjetá mašina produkující špatnou ekonomii a zisk na hlavu každého z tisíců svých studentů. Vědecký výstup této instituce je z mezinárodního hlediska pod rozlišovací mezí, takže budoucí ekonomickou elitu národa zde učí pedagogové zcela izolovaní od světové vědecké diskuse.

Nová rektorka VŠE Hana Machková v rozhovoru na ihned.cz projevila nad chodem své školy spokojenost. Posteskla si jedině "Například nejsme moc silní ve vědecké činnosti. Tam se úspěšnost měří počtem grantů, poměrem docentů a profesorů v učitelském sboru."

Naštěstí pro paní rektorku si docenty a profesory jmenuje VŠE víceméně sama. Měřením kvality myšlenek se tedy dobře rozjetý systém nemusí zdržovat.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se