Vzhledem k přílišné závislosti českého exportu na trzích EU (cca 80%) by i oni měli usilovat o expanzi na takzvané třetí trhy. Jak se však v poslední době ukazuje na příkladech států v latinské Americe, postsovětském prostoru ale i jihovýchodní Asii, pronikání na tyto trhy je nejen během na dlouhou trať, ale je také často spojené s politicko-bezpečnostními riziky.

Z tohoto důvodu jsou Spojené státy vhodnou alternativou a teritoriem kde se čeští exportéři nemusí podobných jevů tolik obávat. Expanze do USA se sice mnohým z nich může zdát až příliš ambiciózní, ale příklady firem jako Mitas nebo Linet dokazují, že to jde.

Kromě stability politického systému a vymahatelnosti práva české firmy na tamním trhu oceňují i štědrou veřejnou podporu nových zahraničních investic, dostatek rozvojových území, nabídku kvalifikované pracovní síly a v porovnání s EU levnou energii, jejíž ceny v Evropě dnes dramaticky snižují konkurenceschopnost domácích firem.