Využít příležitosti, kdy jsou dlouhodobé úvěry levné, k investici do dobudování a nutné rekonstrukce infrastruktury, jako jsou dopravní stavby, je jistě rozumné a je skutečně s podivem, že se o tom v těchto termínech málo diskutuje. Zdá se dokonce, že to je oblast, kde jinak naivní nebo nebezpečná představa, že se stát dá řídit jako firma, by se dala uplatnit. Rozhodně to je lepší způsob, jak roztočit kola ekonomiky, než jsou úvahy o rozhazování peněz z helikoptér; i když u investic tohoto druhu je obtížné měřit jejich přínos. Nemusí to však být tak jednoduché.

Především se to musí zorganizovat tak, aby to neohrozilo opačný tlak na úspory v běžném provozu státu. Atmosféra, která vznikne po tom, když „zrušíme toto tabu“ bude pravděpodobně taková, že nebude snadné udržet výdaje v mezích jinde. Což vzdělání není důležitější investice než dálnice? A nepotřebuje prostředky i mnoho jiných oblastí?

Budou i jiné problémy s takovou změnou politiky: nedostatek připravených podkladů, potřeba racionalizovat regulace, aby postup projektů nebyl nesmyslně zdržován. Opět bude hrozit, že se část peněz „ztratí“ po cestě. Každá taková investice dále také ponese trvající náklady na provoz po jejím skončení.

Největší otázkou však zůstává skutečnost, že peníze jsou pro nás teď levné právě proto, že jich takto nevyužíváme. Jakmile by byl takovýto plán jasný, povede to ke zdražení peněz, ať proto, že se budeme zdát být rizikovějšími, nebo proto, že zvýšíme po penězích poptávku.

Nejrozumnější tak bude nevytrubovat do světa změnu politiky, ale investice řádně připravit a jednu po druhé v nejbližších letech zavádět a půjčovat si na ně, jak bude v tom okamžiku výhodné. Některé nejnovější projevy ministerstva dopravy jsou s takovým plánem konzistentní. Jen doufám, že jsem právě neprozradil státní (firemní?) tajemství.

Zatím jste si přečetli 100 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru