Dnes si žáci při výuce počítačů většinou osvojí jen základní dovednosti – tvorbu tabulky, textu nebo prezentace. Podle ministerských plánů by se výuka programování měla celoplošně rozjet nejpozději v roce 2020. Souhlasíte s tím, že je to potřebné?

Měla by být už od první třídy základní školy povinná výuka programování?

Radkin Honzák
Radkin Honzák
psychiatr
Každý nový (další) jazyk je přínosem pro rozvoj mozku. Otázkou zůstává, co si ministr představuje pod pojmem "programování".
Tomáš Vrba
Tomáš Vrba
překladatel a editor
Co je to „programování“, co je to „povinná výuka“? Nicméně alespoň elementární počítačová gramotnost je jistě v zájmu každého budoucího žáka, zdravý rozum těžko umožní opačnou odpověď.
Luděk Niedermayer
Luděk Niedermayer
poslanec Evropského parlamentu
To asi není hlavní problém našeho školství.Pochybuji, že to většina škol by to smysluplně zvládla.V 1.třídě mají učitelé s žáky jiné priority.Celkově by děti měly být ve škole déle,s menším stresem.Pak si počítače dřív představit možná dovedu.
Ivan Derer
Ivan Derer
bloger
Je celkem jedno, co se děti učí. Důležité je, aby si cvičily mozek a logiku. K tomu programování určitě poslouží líp, než biflování datumů narození všech egyptských faronů.
Lenka Lindaurová
Lenka Lindaurová
nezávislá kritička a kurátorka vizuálního umění
Samozřejmě. Spolu s dětmi bych to učila i všechny učitele a ještě bych jim přidala výuku kreativního myšlení.
Dušan Tříska
Dušan Tříska
Národohospodářská fakulta VŠE
Nejdřív bych se zeptal, kde pro tyto účely najdeme dostatek vyučujících. Možná i proto jsou programátoři v naší firmě k podobným nápadům skeptičtí.
Daniel Kvasnička
Daniel Kvasnička
farář
Ještě v předškolním věku bych je hravou formou učil hrát šachy (což je odzkoušené a jde to) a klidně od prvního roku logiku programování. Logika příkazů je vlastně logika knihy Genesis. Tam řekl Bůh a stalo se. Jde tedy jen o formu výuky.
Jaromír Novák
Jaromír Novák
předseda ČTÚ
Určitě se jedná o pozitivní krok - základy programování je možné brát jako základy logiky - by neměly v osnovách chybět. Určitě by se měla zvýšit počítačová gramotnost. Ale - máme na oba dva předměty dostatečné množství učitelů?
Rut Bízková
Rut Bízková
ředitelka Středočeského inovačního centra
Všechno se mění a v čase posouvá. Pro malé děti je samozřejmé to, co my jsme se učili jen obtížně. A výuka programování je svým způsobem výuka logiky. Takže jsem určitě pro.
Daniel Münich
Daniel Münich
CERGE-EI
Překvapuje mě, že už ani nikoho nepřekvapuje, jak dlouho ta myšlenka zrála. Kdo to bude učit? Už dnes se školám nedostává učitelů matematiky a fyziky, kteří tomu nejen rozumí, ale umí to i zajímavě učit. Nebudou se i tohle děti učit jen nazpaměť?
Zbyněk Vlk
Zbyněk Vlk
zakladatel žijícího skanzenu
Programování znamená demýtizaci počítače. Když vím, jak funguje, nemá nade mnou moc - to děti potřebují zažít.. Ale první třída je velmi předčasná a naopak hravá a zajímavá forma je nutná.
Zbyněk Frolík
Zbyněk Frolík
podnikatel
Už dnes toho mají prvňáci hodně, ale také hodně zvládnou.. Začít s jednoduchou formou programování jako i formou rozvíjení logického myšlení je dobrá myšlenka.
Michal Horáček
Michal Horáček
producent a textař
Od první třídy je to trochu předčasné, nicméně žijeme v novém, počítačovém věku, který vyžaduje novou, počítačovou gramotnost. Takže principiálně ano; bavme se spíš o tom, jaké konkrétní kompetence má taková výuka přinášet.
Tomáš Prouza
Tomáš Prouza
bývalý státní tajemník pro evropské záležitosti a koordinátor digitální agendy ČR
Určitě ano, pokud "programováním" myslíme naučit děti strukturovanému myšlení. Chápání procesů je čím dál tím důležitější a vedle jazyků základem úspěchu v životě (tedy alespoň v tom pracovním :-).
Jakub Horák
Jakub Horák
producent
Určitě ne. Děti by měly poznávat krásu reálného světa a abstraktního myšlení. Čím později se dozví o světě "za obrazovkou", tím lépe. Programování by mělo přijít v rámci matematiky až v 5. třídě.
Ivan Štampach
Ivan Štampach
religionista
Programování je dnes úzce specializovaná práce, a o ně nejde. Informatika včetně praktického zvládnutí práce s počítačem se na základní škole učit má, 1. třída mi na to připadá předčasná, nepřiměřená věku a deformující dětskou duši.
Michal Berg
Michal Berg
internetový podnikatel
Větší zaměření na IT gramotnost je určitě správným krokem, otázkou je konkrétní provedení. Ještě vloni se šermovalo tablety pro všechny prvňáky, nyní se ze všech dělají programátoři. Dnešní kvalita výuky IT by také šla zvýšit bez čekání na rok 2020.
Josef Kotrba
Josef Kotrba
Deloitte ČR
Využití informačních technologií představuje vedle výuky angličtiny zásadní výzvu našeho školského systému. Takže: Ano, ale lépe. Využívat k výuce lidi se znalostí předmětu, se vzděláním v IT, ne pedagogy z ručních prací přeškolené na ajťáky.
Josef Bouška
Josef Bouška
manažer
Podstatný je obsah toho, co si MŠMT představuje jako programování. Mít povědomí o tom, jak počítače fungují a jak s nimi zacházet, je samozřejmě nezbytnost, ale to se děti naučí bez problémů samy i bez školy. Každopádně je to krok správným směrem.
Radek Špicar
Radek Špicar
viceprezident Svazu průmyslu ČR
Urcite ano. Ale hlavne tak, aby to studenty pokud mozno bavilo a neodradilo je to od dalsiho vzdelavani v teto oblasti...
Martin Charvát
Martin Charvát
majitel reklamní agentury HAZE.ag
Výuka programování pro všechny děti od roku 2020? Klasická příprava na minulou válku.
Ondřej Jonáš
Ondřej Jonáš
investiční bankéř
Myslet logicky a kriticky, umět členit komplexitu na zvládnutelné části, vnímat vzájemnost: jistě, děti, čím dřív, tím líp.
Zdeněk Kudrna
Zdeněk Kudrna
ekonom, Univerzita Salzburg
Otázka není jestli, ale jak. Programování, čili strukturované myšlení a vytváření algoritmů, se dá naučit pomocí interaktivních her, kterými se mohou bavit i prvňáčci. Ovšem opisování příkazů z tabule jej spolehlivě znechutí komukoli.
Radomír Jáč
Radomír Jáč
hlavní ekonom Generali Investments CEE
Jako rodič chci, aby se dítě nejprve naučilo držet tužku, získalo vztah ke čtení a nebálo se matematiky. Programování hned v 1. třídě? Z mého pohledu příliš brzy. Samostatnou otázkou je, co vše má „programování“ pro ZŠ zahrnovat…
Zbyněk Vybíral
Zbyněk Vybíral
psycholog
Ať je ten předmět volitelný a žáci si ho mohou vybrat. Programovat nemusejí umět všichni. Jsem proti tomu, aby se všichni učili tak trochu všechno a většina to nakonec neuměla pořádně.
Jaromír Dvořáček
Jaromír Dvořáček
Nastartujte.cz
Napsat skript, který automatizuje práci člověka, se stává nutností k přežití. Stejně jako vyhledání a zpracování dat. Už teď to platí pro produkťáky, marketéry a obchodníky, dříve představitele spíše "humanitních" oborů. Potřeba na trhu tedy je.
František Fuka
František Fuka
publicista
Pokud pod "výukou programování" rozumíme něco víc než "makro v Excelu", pak by na základních školách rozhodně být povinná neměla, neboť ji 99 procent žáků nikdy potřebovat nebude. "Programování" je něco zcela jiného, než "počítačová gramotnost".
Edvard Outrata
Edvard Outrata
státní úředník ve výslužbě
Jistě. Úplná počítačová gramotnost se stává nezbytnou součástí standardního vzdělání a školský systém to musí reflektovat. Navíc je programování asi pro žáky nejlepší úvod k matematickému myšlení.
Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru